-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35157 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

مضمون آية انفاق در سورة بقره آية 274 چگونه است؟

در آيه 274 سوره بقره ميخوانيم «اَلَّذين يُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِاللِّيلِ وَالنِّهارِ سِرّاً وَ عَلانِيَهً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاخوف عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» [كساني كه اموال خود را به هنگام شب و روز ، پنهان و آشكار ، انفاق ميكنند ، مزدشان نزد پروردگارشان است ، نه ترسي بر آنها است و نه غمگين ميشوند].



بدون شك مفهوم آيه، كلّي و جامع است ، و تشويق به انفاق در راه خدا در اَشكال مختلف است ، آشكارا و پنهان ، در شب و روز ، و به كساني كه انفاق ميكنند بشارت عظيمي ميدهد هم پاداششان را كه نزد پروردگارشان بزرگ است و هم خوف و اندوهي از گذشته و آينده نخواهند داشت ، ولي از روايات اسلامي استفاده ميشود كه فرد شاخص آن علي (ع) است.



زيرا در شأن نزول اين آيه ، روايات بسياري وارد شده كه نشان ميدهد نخستين بار دربارة علي (ع) نازل گشت.



ابن عبّاس ميگويد اين آيه دربارة علي بن ابيطالب (ع) نازل شد او فقط چهار درهم داشت ، درهمي را در شب ، و درهمي را در روز ، و درهمي را آشكارا ، و درهمي را پنهان در راه خدا انفاق كرد، رسول خدا (ص) فرمود «ما حَمَلَكَ عَلي هذا؟» [چه چيز تو را بر اين كار واداشت؟].



عرض كرد «حَمَلَني عَلَيْها رَجاءَ اَنْ اَسْتَوجِبُ عَلَي اللهِ ما وَعَدَني» [براي اين بود كه وعدهاي را كه خدا به من داده است استحقاق پيدا كنم].



رسول خدا (ص) فرمود «اَلا ذلِكَ لَكَ» [آگاه باش كه اين وعده دربارة تو تحقّق يافت]، در اين هنگام آية فوق نازل گشت.








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.